Pixel (složenina zkratek dvou anglických slov: pix – pictures neboli obrázky a el – element, neboli prvek) je nejmenší jednotka digitálního obrázku nebo grafiky, kterou lze zobrazit na digitálním displeji. Jakákoliv viditelná věc na obrazovce televizoru, počítačového monitoru, tabletu nebo chytrého telefonu je kombinací (obvykle mnoha) pixelů, ze kterých vzniká výsledný text, statická grafika nebo video.
Jako základní jednotka digitálního zobrazení slouží pixel také k vyjádření maximálního rozlišení (kvality) displeje a tím i výsledného obrazu. K údajům o rozlišení se přihlíží při koupi nových digitálních zařízení jako k jednomu z klíčových technických parametrů (kromě grafické karty nebo úhlopříčky). Běžné je udávat poměr horizontálních a vertikálních pixelů, například 7680 x 4320 (tzv. 8K), nebo jen sumární počet pixelů, například 4096 (4K bez bližší specifikace).
Pixel bývá obyčejně reprezentován tečkou nebo čtvercem, ale na některých typech displejů může nabývat i podélný tvar malých, vertikálně orientovaných obdélníků. Pixely jsou vždy rovnoměrně uspořádány ve dvourozměrné mřížce. Každý pixel má jedinečnou adresu a ve většině špičkových zobrazovacích zařízení také schopnost promítat miliony různých barev. Barva každého pixelu v daném momentě je určena specifickým smícháním tří hlavních složek barevného spektra RGB (Red, Green, Blue). Šířka barevného spektra, které jsou pixely schopny zobrazit, je dána pamětí alokovanou každému jednotlivému pixelu. U 24bitových systémů se každé ze tří RGB barev složí jeden bajt, což umožňuje barevnou škálu 16 777 216 barevných odstínů. U 30bitových systémů je to 10 bitů pro každou z barev RGB, respektive více než 1 miliarda barevných variací.
Fyzická velikost plochy jednoho pixelu se liší v závislosti na nastavení rozlišení displeje. Maximální možné rozlišení přitom nemusí být vždy využito, což znamená, že jako jeden pixel se někdy může zobrazovat více (do čtverečku zformovaných) světelných bodů. Tehdy mohou být jednotlivé pixely rozeznatelné i pouhým okem, což vede k méně kvalitnímu, blokovému obrazu označovanému jako „pixelovaný“.
Poruchy pixelů
Fyzickými komponenty pixelů jsou tekutý krystal, obalený z každé strany vrstvami skla a polarizovaného skla, a barevný filtr umístěný obvykle mezi vnější vrstvou obyčejného a polarizovaného skla. Zevnitř zařízení proniká tímto „sendvičem“ světlo (podle druhu světelného zdroje se displeje kategorizují na klasické LCD a LED) a podle jeho intenzity a kombinace barevných RGB filtrů (označovaných také jako sub-pixely) pak pozorovatel vidí příslušnou barvu.
Různé defekty mohou postihnout jak celý pixel, tak pouze jeden, popřípadě více ze sub-pixelů.
Jako „mrtvý pixel“ se označuje fenomén, když pixel zůstane černý a nemění barvu podle signálů přicházejících ze zařízení. Mrtvý pixel je poměrně snadno rozeznatelný tehdy, když ostatní pixely v jeho okolí svítí bíle nebo jinou světlou barvou. I když plocha jednoho pixelu je velmi malá, tato porucha je poměrně často patrná, zvláště pokud se mrtvý pixel nachází v centru displeje, kam se soustředí většina uživatelské pozornosti.
Příčinami vzniku mrtvého pixelu bývá selhání přísunu elektrické energie do pixelu kvůli vyhoření kontaktu, výrobní chyba, cizorodé částice blokující světlo nebo vychýlení světelného paprsku v důsledku mechanického otřesu. Většina moderních displejů je, předtím než opustí výrobní továrnu, podrobena inspekci, proto mrtvé pixely z důvodu výrobní vady bývají spíše výjimkou než pravidlem. Je však také možné, že producenti při inspekci povolují určitou toleranci defektních pixelů, zejména pokud se nacházejí podél okrajů displeje. Mrtvý pixel obvykle „sám od sebe“ nezmizí.
Jinou, podobnou poruchou je „zaseknutý pixel“. Ten, podobně jako mrtvý pixel, nemění barvu podle očekávání uživatele, ale rozdíl spočívá v tom, že není černý, ale svítí některou z barev spektra. Příčinou této poruchy je, že do pixelu energie proudí neustále. To způsobuje, že světlo neustále přechází přes RGB filtr tak, jako v momentě kdy k poruše došlo a uživatel vidí stále stejnou barvu. Zaseknutý pixel může časem začít opět fungovat i bez opravy.
„Horký pixel“ je třetím z častých defektů. Pixel tehdy svítí konstantně bílou barvou. Příčinou je natrvalo proudící nefiltrované světlo v důsledku poruchy tranzistoru. Ani horký pixel se, podobně jako mrtvý, „neopraví“ sám.
Dají se defekty pixelů opravit?
Ze zmíněných poruch lze za určitých podmínek uvést zpět do normálního provozu pouze zaseknutý pixel. Doma to však zkoušet nedoporučujeme. Nejlepší je navštívit odborný servis. Pokud se na displeji objeví více zážitek ze sledování narušujících, mrtvých nebo horkých pixelů, je třeba vyměnit celý displej.
Zaseknuté pixely mohou pomoci oživit následující metody:
- zobrazovací software, který určitou dobu cirkuluje barevné vzory na obrazovce, což může uvést zaseknuté pixely do normálního provozu
- jemný tlak podobný masáži může oživit elektrické kontakty. Tento úkon by měl vždy provádět pouze odborník
- odborná aplikace tepla na povrch displeje, rovněž prováděná odborníkem
Co můžete, jak uživatelé z uvedených kroků udělat, je využít některý z dostupných softwarových programů k identifikaci zaseknutých pixelů, abyste získali lepší představu o rozsahu problému. Skvělým testovacím nástrojem pro tento účel je webová aplikace Eizo Monitor Test. Nabízí test, po jehož spuštění můžete zvolit jednu ze třinácti obrazovek. Každá z nich má jiné barevné schéma a v pravém dolním rohu vysvětlení, které podrobně popisuje, co byste na něm měli hledat. Na levé straně je zobrazena nabídka, která vám umožní přejít od jednoho testu (obrazovky) k druhému. V testu postupně procházíte černobílými obrazovkami a všemi plnými barvami (zelená, modrá a červená) a sledujte, jestli se objeví něco neobvyklého. Obdobnou aplikací pro Windows a Android je InjuredPixels, pro Mac PiXel Check.
Existují také softwarové nástroje, které si dávají za cíl zaseknuté pixely opravit. Opírají se o princip rychlého přepínání barev pixelů, což by mělo nefungující pixely jakoby „vzkřísit“. Na webu naleznete například aplikaci JScreenFix. Po jejím spuštění se na obrazovce zjeví čtverec s rychle probleskujícími barvami pixelů na jeho ploše. Tento čtverec musíte potáhnout (myškou nebo tahem prstu) na místo, kde se nachází zaseknutý pixel a nechat ho tam „působit“ kolem 10 minut. Podobné probleskování barev v rychlých intervalech využívají také desktopové aplikace PixelHealer (Windows) a Dead Pixels Test and Fix (Android). Pamatujte však, že opravu je nejlepší nechat na školeném technikovi.